Rondleiding door Stadsparkeren app

Voor zowel iOS als Android toestellen

Startscherm

Dit is het startscherm van de Stadsparkeren app.

Hier kun je kiezen voor inloggen op het moment dat je al een Stadsparkeren klant bent.

Ook kun je als nieuwe klant via de app gratis een account aanmaken.

Inloggen

De eerste keer dat je de Stadsparkeren app start, dien je eenmalig in te loggen. De volgende keer dat je de app start, word je automatisch ingelogd.

Voer in dit scherm het e-mailadres of je mobiele telefoonnummer in waarmee je geregistreerd staat bij Stadsparkeren in combinatie met je wachtwoord.

In dit scherm kun je ook een nieuw wachtwoord aanvragen als je deze bent vergeten. Tik hiervoor op “Wachtwoord vergeten”. Je ontvangt dan per e-mail een tijdelijke link om een nieuw wachtwoord in te stellen.

PARKEREN

Parkeren: Parkeeractie op straat

Wil je een parkeeractie starten op straat? Kies dan links onderin het scherm voor “Parkeren”.

Op basis van je GPS locatie wordt op de plattegrond de parkeerzone in de buurt getoond. Daarnaast kun je boven in de zoekbalk ook de zone handmatig invoeren of opzoeken op basis van naam / woonplaats.

Controleer altijd of het zone nummer dat je hebt geselecteerd de juiste is, voordat je een parkeeractie start.

Parkeren: Zone informatie

Per zone zie je wanneer betaald parkeren geldt en tegen welke tarieven. Zo hoef je niet meer bij de parkeerautomaat te controleren of je moet betalen.

Start je een parkeeractie met Stadsparkeren en geldt er geen betaald parkeren in de tijd dat je een parkeeractie start en stopt, dan betaal je geen parkeer- of transactiekosten (wel eventuele ingestelde SMS-herinneringen).

Parkeren: Selecteren van een kenteken

Heb je meerdere kentekens gekoppeld aan je account, selecteer dan voor het starten van de parkeeractie het juiste kenteken.

Parkeren: Starten van een parkeeractie

Zodra je de juiste zone en kenteken, waarmee je wilt parkeren, hebt geselecteerd dan kun je starten met parkeren door te tikken op de groene button “Start Parkeren”

Ook is het mogelijk om vooraf al een eindtijd in te stellen.

Parkeren: Lopende parkeeractie

Als een parkeeractie actief is, zie je dit terug in de blauwe balk onderin het scherm.

De parkeertijd onderin laat zien hoe lang je geparkeerd staat. Heb je een parkeeractie zonder eindtijd ingevoerd dan loopt deze tijd op. Heb je wel een eindtijd ingevoerd dan zie je de resterende parkeertijd (loopt dus af)

Wil je herinneringen ontvangen over je lopende parkeeracties, dan kun je deze instellen onder “Instellingen” bij “Notificaties”.

Parkeren: Stoppen van een parkeeractie

Bij terugkomst bij je auto open je de Stadsparkeren app. Tik op de blauwe balk onderin het scherm, zodat de actieve parkeersessie wordt geopend.

Als je klaar bent met parkeren, kun je je parkeeractie stoppen door op “Stop parkeren” te drukken.

Parkeren: Parkeersessie afgerond

Nadat je op stop hebt gedrukt, verplaatst je parkeeractie automatisch naar de “Parkeerhistorie”.

Je kunt de details van je actie bekijken of kiezen voor afsluiten.

Na het stoppen van je actie kun je direct een nieuwe parkeeractie starten.

Parkeren in een parkeergarage

Parkeer je in een parkeergarage of afgesloten parkeerterrein, dan start en stopt de parkeeractie automatisch op basis van kentekenherkenning of door het aanbieden van je parkeerpas.

In de app kun je niet een parkeeractie starten of stoppen in een garage. Wel zie je de actieve parkeeractie in je scherm.

LET OP: Het gebruik van de GPS functionaliteit is op eigen
verantwoordelijkheid. Als gebruiker kun je geen rechten ontlenen aan de voorgestelde parkeerzones door je mobiele telefoon. Je bent zelf verantwoordelijk voor het correct invoeren en doorgeven van het zonenummer.

De App geeft slechts suggesties op basis van de GPS locatie aangegeven door je mobiele telefoon. Stadsparkeren raadt
je aan om altijd de parkeerzone te controleren of deze correct is.

PARKEERHISTORIE

Parkeerhistorie: Mijn Parkeerhistorie

Onder het tabblad “Parkeerhistorie” vind je een totaal overzicht van al je afgeronde parkeeracties zowel op straat als in de parkeergarage.

Per parkeeractie zie je de locatie, tijd, kenteken, gebruiker en kosten terug en kun je ook meer details bekijken.

Details parkeersessie

In de details van je parkeersessie kun je precies zien waar je hebt geparkeerd, welke kosten je hebt gemaakt etc.

Ook is het mogelijk om een notitie toe te voegen voor bijvoorbeeld de administratie van je zakelijke ritten.

ACCOUNT

Account

In het tabblad ”Account” kun je alle gegevens in je account beheren en ook je factureren bekijken.

Account: Mijn berichten

Onder het tabblad “Account” vind je onder “Mijn berichten” de algemene berichten die door Stadsparkeren worden verstuurd. Dit kan gaan over storingen, nieuwe garages etc.

Account: Mijn gegevens

In het tabblad “Account” staan bij “Mijn gegevens” een overzicht van je account gegevens inclusief je klantnummer*. Je hebt hier de mogelijkheid om je e-mailadres, mobiele telefoonnummer, adres en kentekens te wijzigen.

Links bovenin zie je ook of je de hoofdgebruiker of Subgebruiker bent van het account.

*Heb je voor onze Helpdesk een vraag, dan is het altijd handig om ook het klantnummer te vermelden.

Account: Mijn voertuigen

Onder het tabblad “Account” en dan “Mijn Voertuigen” kun je zelf eenvoudig je voertuigen beheren.

Je kunt hier kentekens toevoegen of wijzigen en toekennen aan gebruikers binnen je account.

Ook zie je aan het blauwe pas icoon of er een parkeerpas is gekoppeld aan een kenteken.

Mijn voertuigen: Kenteken wijzigen

Om je kenteken te wijzigen, klik je bij “Mijn voertuigen” op het desbetreffende kenteken.

Wijzig het kenteken en klik op opslaan om de wijziging te bevestigen en verder te gaan.

Ook kun je hier kentekenherkenning aan of uitzetten en gebruikers koppelen aan een kenteken.

Nieuwe auto? Wijzig dan op tijd je kenteken!

Mijn voertuigen: Nieuw kenteken

Wil je een nieuw kenteken toevoegen aan je account dan kies je bij “Mijn voertuigen” voor + Nieuw kenteken.

Voer het kenteken in en eventueel een omschrijving voor de auto. Ook kun je voor een gast een kenteken invoeren.

Het toevoegen van nieuwe kentekens is gratis, maar maak je gebruik van het abonnement VAAK PARKEREN dan gaat je maandelijks abonnementsgeld wel omhoog, omdat je deze per kenteken betaalt. (Dit geldt ook voor abonnementen via werkgevers)

Account: Mijn Parkeerpassen

Voor een overzicht van al je parkeerpassen kies je in het tabblad “Account” voor “Mijn Parkeerpassen”.

Hier zie je direct aan welk kenteken je parkeerpas is gekoppeld.

Mijn Parkeerpassen: Parkeerpas

Door de parkeerpas te selecteren, kun je de details bekijken en het kenteken waar de parkeerpas aan gekoppeld is ook wijzigen.

Ben je je pas kwijt, dan kun je deze hier ook verwijderen, zodat je voorkomt dat er misbruik van gemaakt wordt.

Mijn Parkeerpassen: Parkeerpas toevoegen

Wil je een parkeerpas toevoegen, kies dan bij “Mijn Parkeerpassen” voor Parkeerpas toevoegen. Je kunt dan kiezen uit 3 mogelijkheden:

  • Bestaande parkeerpas koppelen
  • Nieuwe parkeerpas aanvragen. (Deze wordt kosteloos toegezonden binnen enkele werkdagen)
  • OV-Chipkaart gebruiken (Ook OV-Chipkaarten kun je gebruiken als Parkeerpas voor Stadsparkeren)

Account: Gebruikers

Wil je zien welke gebruikers er gekoppeld zijn aan je account, kies dan bij het tabblad “Account” voor “Gebruikers”.

De gegevens van de verschillende gebruikers kun je hier bekijken en wijzigen.

Daarnaast is het mogelijk om gebruikers toe te voegen aan je account.

Gebruikers: Gebruiker toevoegen

Als je bij “Gebruikers” kiest voor Gebruiker toevoegen kun je de gegevens invullen van de nieuwe gebruiker.

De nieuwe gebruiker ontvangt een mail om zijn gebruikersaccount bij Stadsparkeren te bevestigen.

Let op dat je altijd aan iedere nieuwe gebruiker ook een uniek e-mailadres en mobiel telefoonnummer koppelt.

Account: Lidmaatschap

Onder “Account” kun je ook zien wel Stadsparkeren lidmaatschap actief is. Dit wordt weergegevens als “Huidig lidmaatschap”.

Overstappen?

Wil je overstappen, kies dan het gewenste lidmaatschap voor “Overstappen naar dit lidmaatschap”. De voorwaarden van de nieuwe lidmaatschapsvorm worden getoond evenals de aanvangsdatum. Kies voor “Opslaan” om je wijziging te bevestigen. Deze wijziging gaat te allen tijde in op de 1e van de opvolgende maand.

Account: Betaalmethode

Onder het tabblad “Account” zie je onder “Betaalmethode” welke bankrekening aan je automatisch incasso zit gekoppeld.

Deze kun je vanuit de app ook wijzigen door te kiezen voor “Wijzig IBAN”.

Je selecteert vervolgens je bank en daarmee word je doorverwezen naar je eigen veilige bankomgeving. Vul hier het nieuwe IBAN (rekening) nummer in en bevestig de € 0,01 IDEAL betaling aan Stadsparkeren. Hiermee verifieer je je nieuwe IBAN (rekening) nummer voor de automatische incasso. De betaalde € 0,01 ontvang je terug als parkeertegoed.

Mijn Facturen

Via het tabblad 'Account' vind je een totaal overzicht van alle facturen inclusief status en mogelijkheid om details te bekijken en de factuur te downloaden.

INSTELLINGEN

Instellingen

Kies je rechts onderin je scherm voor ‘Instellingen’, dan kom je terecht op een overzicht met de belangrijkste vragen, basisinformatie en kun je de instellingen van de beschikbare notificaties (herinneringsberichten) beheren.

Notificaties

Er zijn verschillende notificaties die je kunt instellen zoals:

  • Bevestiging starten en stoppen parkeeracties
  • Herinnering lopende acties
  • Waarschuwingen voor bereiken maximale parkeerduur
  • Mededeling automatisch gestopte parkeeracties
  • Facturen (enkel e-mail)

Daarbij kun je per notificaties ook aangeven hoe je deze wilt ontvangen:

  • App pushbericht (gratis)
  • E-mail (gratis)
  • SMS (€0,25 per ontvangen bericht)

Download ook de handige Stadsparkeren app

ImgImg